Jak rozumět pracovním inzerátům
Opět Vám přínášíme praktický článek z 2. čísla bulletinu CELSUZ-IN, který Vám poradí, jak na pracovní inzeráty. Pokud chcete dostávat celý bulletin elektronicky, napište si o něj!
Dříve než se pustíme do vyhledávání konkrétních pracovních inzerátů, je dobré zamyslet se, jaké zaměstnání hledáme. Měli bychom si ujasnit naše představy o práci, kterou chceme dělat a odpovědět si na několik základních otázek: jaký plat očekáváme, s jakými kolegy či kolegyněmi se chceme setkávat, jak daleko chceme dojíždět,…. To nám pomůže, abychom hledali práci, kterou skutečně chceme a můžeme dělat. Šetříme tím vlastní čas a energii, kterou dáváme do hledání zaměstnání a zvyšujeme šanci, že zaměstnání najdeme. Navíc, s jasnou a reálnou představou je pro nás mnohem srozumitelnější i samotný text inzerátu. Právě reálnost nám může pomoci vyvarovat se velkých chyb. Kdo by nechtěl pracovat „jen tři hodiny denně“ a vydělat si za to „až 50.000 Kč měsíčně“. Ale je zcela zřejmé, že v tom bude nějaký háček. Ve většině případů spíše veliký „hák“. Podle čeho se tedy dá poznat neseriózní inzerát a na co si dávat pozor?
nejasné, neurčité vyjadřování o pracovní pozici nebo o zaměstnavateli (např. zavedená firma, zajímavá pozice)
nepřiměřené nabídky a velké výhody (vydělejte si 50.000 Kč měsíčně, pracujte jen 2 hodiny denně, služební auto a mobil již při nástupu do zaměstnání,…)
diskriminační požadavky – věk (buď přímo – hledáme mladé talentované lidi, nebo nepřímo – mladý a perspektivní tým hledá…), - pohlaví (hledáme ženy na pozici uklízečka)
požadované vstupní poplatky, koupě zboží, vklady, placené vstupní školení apod.
psychický nátlak a manipulace – (už Vás nebaví sedět doma…, chcete konečně VYDĚLÁVAT)
V inzerátech se často setkáte s různými zkratkami a pojmy, které ale někdy mohou vést k nedorozumění. Zvláště, když nevíme, co přesně znamenají. Pokud zkratce či pojmu nerozumíte, zkuste využít internet, nebo se podívejte do slovníku cizích slov. Přemýšlejte nad tím, co kterým pojmem chce zaměstnavatel asi říct. Některé pojmy pochází z angličtiny a je důležité jim správně porozumět. Přehled základních zkratek, často používaných v inzerátech, najdete v příštím článku.
Malý tip na závěr
Když se v inzerátu objeví např. pojem „komunikativnost“, zkuste si sami pro sebe popsat, zda a jak jste byli v předchozích zaměstnáních komunikativní. Vzpomeňte si na nějaké konkrétní situace. Tímto způsobem se výborně připravíte na výběrové řízení.
Petr Míchal
Praktická ukázka inzerátů:
Nová šance pro oddlužení a přivýdělek!!! Bez vstupních poplatků, s atraktivní možností dlouhodobého přivýdělku. Vhodné pro schopné a komunikativní lidi – podrobné informace na osobní schůzce, v případě vašeho zájmu volejte na tel. číslo: Praha hl.m. 725 546 253
Z inzerátu není jasné, co bude člověk dělat a pracuje se zde s psychickým nátlakem (nová šance pro oddlužení…). S velkou pravděpodobností se jedná o podvod.
Z inzerátu není jasné, co bude člověk dělat a pracuje se zde s psychickým nátlakem (nová šance pro oddlužení…). S velkou pravděpodobností se jedná o podvod.Hledáme prodavačku a krejčovou v jedné osobě pro novou prodejnu zastoupení značky Nexus Jeans v Kolíně. Praxe v oboru krejčová-švadlena (pro úpravu oděvů). Příjemné a vstřícné vystupování. E-mail: nexusjeans@seznam.cz.
Inzerát je sice stručný, ale je zde jasně popsáno, o jakou práci jde, kde bude vykonávána a co požadují.
Navíc požadavek na praxi poukazuje na to, že firmě záleží, aby práce byla vykonávána dobře. Takový inzerát je důvěryhodný.
Zdroj: http://www.sikmaplocha.cz